TOPP 10 TING JEG LÆRTE av THREE PEAKS CHALLENGE

Three Peaks Challenge Topptips

Katy, Vår Markedsansvarlig, tok nylig På Three Peaks Challenge-erobre de høyeste toppene i Skottland, England og Wales rett etter hverandre.

det var en utrolig, men utfordrende, opplevelse da gruppen kjempet ekstremt vær på deres veldedighetsutfordring. Her er Hva Katy lært av erfaring og noen beste tips for å ta På National Three Peaks!

Katy på Toppen Av Ben Nevis

DET er TØFT

å ha klatret til toppen Av Kilimanjaro Og fullført Inca Trail Trek-jeg trodde Three Peaks Challenge ville være en bris. Hvor feil var jeg! Klatring tre fjell rett etter hverandre, er en utfordring som ikke bør tas lett.

utfordringen innebærer trekking over 22 miles, stigende (og synkende!) 3412m, med lite søvn og alt i et relativt raskt tempo. Three Peaks Challenge er nettopp det-en utfordring! Oppnåelig så lenge du legger inn riktig trening og forberedelse.

VÆRET KAN ENDRE SEG DRAMATISK

Vi Tok utfordringen i August, vi håpet alle på noe anstendig vær. Vi var veldig heldige På Ben Nevis-været var vakkert! Skyene løftet da vi nådde toppen for å avsløre panoramautsikt over Det Skotske Høylandet. Været forble på denne måten under vår nedstigning og for de fleste av våre kjøre sørover Gjennom Skottland – som kanskje ga oss en falsk følelse av sikkerhet for utfordringen fremover!

så nådde Vi Cumbria, hvor himmelen åpnet seg og vinden tok seg opp. Ved ankomst ved Foten Av Scafell Pike var det på tide å ta på seg regntøyene, legge lag på lag og kjempe mot elementene. Det var tøft. Vi var gjennomvåt gjennom og utmattet fra å kjempe mot vinden. Hvem ville trodd at tidligere på samme dag ville vi være iført t-skjorter og solkrem på toppen Av Ben Nevis!

da Vi nådde Snowdon, hadde været roet seg litt. Det regnet fortsatt – men ingenting i Forhold Til Scafell Pike, så vi klaget ikke. På vei til toppen, vi ble truffet av det kalde været og den bitre vinden – med en chill faktor på rundt 2 hryvnias C. vi pakket oss opp i hatter Og hansker, og ved å nå toppen nøt en sårt tiltrengt kopp te Fra Snowdon Café!

så uansett tid på året du går – sørg for at du pakker ekstra lag og vanntett og hold øye med værmeldingen. Du vet aldri hva været kan bringe!

Vandring opp Ben Nevis

3. TRENING er SÅ VIKTIG

Vår Three Peaks Challenge er vurdert Som Ekstrem (3/3) og bør ikke tas på uten riktig trening på forhånd. Hva er den beste typen trening? Vandring!

jeg gikk på regelmessige turer før Jeg tok På Three Peaks Challenge, rundt mitt lokale område og lenger unna-inkludert en tur opp Snowdon. Jeg har også sørget for at jeg gikk til gym regelmessig, for å øke min styrke og muskel utholdenhet. Jeg er så glad jeg satt i miles før utfordringen som det ga meg sjansen til å nyte opplevelsen mye mer!

Top Tip-Grip dine venner og familie til å bli med deg på trening turer. Det er den perfekte unnskyldning for å komme sammen og gå og nyte den store utendørs!

STORBRITANNIA ER FULLT av VAKKERT LANDSKAP

Three Peaks Challenge tar deg med på en reise til NOEN AV STORBRITANNIAS mest fantastiske steder! Starter med stasjonen Fra Glasgow Til Fort William-utsikten som vi passerte Loch Lomond og gjennom Fjellene I Glen Coe var virkelig fantastisk! Da skyene skiltes under Vår Ben Nevis-oppstigning, ble vi behandlet med utrolig utsikt over De omkringliggende Munros og tåke dekket åser. Det var magisk.

kjøreturen til Starten Av Scafell Pike var like pittoresk, da vi reiste gjennom de bølgende åsene og landeveiene I Lake District. Til tross for været var det fortsatt mulig å sette pris på de robuste toppene og rolige innsjøene rundt Oss da Vi klatret Englands høyeste fjell. Utsikt Over Wastwater; Den dypeste innsjøen I England, var uten sidestykke og en perfekt distraksjon fra forferdelig vær og bratte skråninger foran oss!

da Vi nærmet Oss Snowdonia like etter soloppgang, fikk Vi sjansen til å sette pris På Det imponerende Landskapet I Snowdonia Nasjonalpark. Ved stigende Snowdon via Pyg Spor, vi ble behandlet på utsikt Over Llyn Llydaw nedenfor og den imponerende Crib Goch ridge, forsvinner inn i skyene over. Dessverre, på grunn av været, var vi ikke i stand til å beundre utsikten fra Toppen Av Snowdon. Men etter å ha klatret Snowdon i bedre forhold, vet jeg hvor fantastisk disse utsikten kan være; med utsikt over Snowdonia, Anglesey og til Og med Så langt ut Som Irland!

en tåkete tur Opp Snowdon

HYDRERING ER NØKKELEN

jeg innså snart hydrering var så viktig under utfordringen. Jeg drakk 2-3 liter vann per fjell, samt en liter under hver overføring. Men på grunn av solskinn og varme under Vår Ben Nevis klatre, ble jeg snart dehydrert. Mellom Ben Nevis Og Scafell Pike tok jeg på ekstra væsker, inkludert en elektrolyttdrink for å sikre at jeg kjempet for den andre toppen!

Topp Tips – jeg brukte en hydreringsblære gjennom hele utfordringen-noe som betydde at jeg kunne drikke på farten, noe jeg absolutt vil anbefale!

PASS på AT DU HAR RIKTIG SETT

Det er så viktig å sørge for At Du er forberedt på Three Peaks Challenge! Som jeg allerede har nevnt, kan været dramatisk forandre seg fra basen til toppen av hvert fjell, så vel som fra topp til topp – så lag og vanntett er viktig! Jeg trodde ikke jeg ville trenge hatter og hansker i August,men det gjorde jeg absolutt!

Global Adventure Challenges gir alle deltakerne en kitliste, inkludert gjenstander som fjellstøvler, vanntøy, en 25-liters ryggsekk og nødutstyr. Vår Event Manager sørget for at vi alle hadde de obligatoriske elementene før du tar på utfordringen.

Topp Tips – en Ting som virkelig hjalp min erfaring var å pakke to sett med ekstra turklær (inkludert friske sokker), i separate plastposer, for raskt å bli forandret til på bunnen av hvert fjell. Dette betydde at jeg ikke hadde på seg noen våte klær lenger enn nødvendig, og jeg var fullt forberedt på neste klatre!

Topp Tips – pass på at du trener i settet du skal bruke på fjellet! Ikke kjøp walking boots uken frem til utfordringen (Noen i vår gruppe gjorde dette, og hadde massive blærer å vise for det!).

lav synlighet På Scafell Pike

DET HANDLER om SNACKS

du må sørge for at du er fullt drevet for utfordringen fremover! Jeg fant spise lite og ofte fungerte bra for meg – jeg kom forberedt med masse snacks som protein barer, frukt, nøtter, korn barer, flapjacks og oatcakes etc.

Vårt Eventteam ga oss også snacks før og etter hvert fjell. Det er så viktig å sørge for at vi hadde nok energi til hvert toppmøte – så å spise høye energimåltider, som pasta eller grøt, i mellom fjellene fungerte en godbit!

LAGARBEID GJØR DRØMMEARBEIDET

en ting jeg lærte mens jeg gjorde De Tre Toppene er at det er viktig å ta utfordringen som et lag. Det hjalp virkelig motivasjon nivåer chatter bort til andre utfordrere, støtte hverandre når tidene ble tøffe og feire våre prestasjoner sammen når vi hadde fullført utfordringen! Du blir kjent med hverandre veldig raskt på en veldedighet utfordring som dette, og det er viktig å være i stand til å stole på hverandre for en moral boost nå og da!

Topp Tips – hvis du tar På Deg Three Peaks Challenge, så sørg for at du blir med i din unike Facebook-Gruppe, hvor du kan snakke med de andre utfordrerne før arrangementet!

Feire på målstreken Av National Three Peaks Challenge

PRØV Å FÅ SÅ MYE SØVN som mulig

En av de vanskeligste aspektene ved utfordringen var mangel på søvn – Three Peaks Challenge er like mye av en mental utfordring som en fysisk. I mellom hvert fjell hoppet vi rett inn i minibussen og kjørte til vår neste topp. Dette var den eneste gangen vi kunne få litt hvile før vi begynte å gå igjen – og denne søvnen var definitivt nødvendig for å fylle opp kroppene våre.

det er viktig å forberede seg på soveforholdene så godt du kan. Jeg tok en reise pute og teppe med meg for å sikre at jeg kunne få litt hvile. Andre brakte øye masker og ørepropper, som blokkerte ut noen distraksjoner fra reisen.

Topptips-Ta med noen hjemmekomfort (for eksempel tøffelsokker) med deg for å gjøre reisen så komfortabel som mulig!

TA INGENTING ANNET ENN BILDER, LA INGENTING ANNET ENN FOTSPOR

en ting våre guider holdt minner oss var å ta noe annet enn bilder og la ingenting annet enn fotspor. Three Peaks Challenge er veldig populært, med ca 30.000 mennesker som tar utfordringen hvert år (ikke bry deg om tusenvis av turister som tar på hver topp individuelt hvert år også!).

for å opprettholde fjellene og holde dem søppelfrie, er det viktig å sikre at vi tar bort alt vårt søppel-inkludert bananskall eller eplekjerner, som kan ta år å dekomponere i høyden!

Topp Tips-Ta en liten søppelpose med deg for å sette noen søte wrappers, fruktskall eller vev i.

«Det er ikke fjellet vi erobrer, men oss selv»

hvis du ønsker å fullføre De Nasjonale Tre Toppene Og klatre Ben Nevis, Scafell Pike og Snowdon så ring oss på 01244 676454 og vi hjelper deg med å starte eventyret ditt i dag!