Belägringsstater reser till forntida Nordamerika – en recension av Mound Builders från Victory Point Games

jag har sagt detta tidigare men jag anser mig inte vara en solitaire gamer. Jag gör egentligen bara solitaire av några skäl. Ett, temat för spelet är något som jag verkligen är intresserad av och jag måste bara spela det för att se hur det utför det temat. Två, Jag verkar inte hitta någon annan att leka med, antingen är Alexander upptagen med sina barn eller min vanliga grupp gillar inte typen av spel. Eller slutligen, är spelet endast avsedd för patiens. Vanligtvis, med den sista anledningen, Jag söker bara spelet om Nummer ett var fallet. Återigen gillar jag vanligtvis inte att spela solitaire. Jag tycker om fram och tillbaka kommunikationen för mycket i 2-spelare spel men tenderar också att kämpa med regler och mekanik eftersom det inte finns någon annan att erbjuda åsikter och tolka vad jag läser.

Mounder Builders Box Cover

Mound Builders från Victory Point Games är ett solitaire State of Siege-spel som för mig har ett mycket spännande tema som inte har spelats mycket ofta och verkligen fångat mitt öga (täcker punkt ett ovanifrån). I Mound Builders, du representerar de två största pre-colombianska Indiska” mound builder ” kulturer som dominerade östra Nordamerika från före tiden för Kristus fram till ankomsten av de europeiska kolonisatörerna i 17th century. Ditt imperium representerar den tidigare Hopewell-kulturen och den senare Mississippian-kulturen som härrör från den.

spelet spelas i två distinkta sektioner eller moduler. Den första modulen handlar om Hopewell-kulturen, som är den tidigare av de två kulturerna i spelet. Under denna fas av spelet är ditt mål att helt enkelt utöka ditt Imperiums inflytande över landet, handla med olika hövdingar och försöka införliva sina herravälden i din egen för att öka din ekonomiska makt genom ackumulering av olika typer av resurser. När tiden går kommer ditt imperium att växa och regressera på grund av olika faktorer, inklusive krigföring, sjukdom och torka, men oftare är det verkliga hotet mot din kultur helt enkelt att det finns andra sätt att leva och tro som i slutändan kommer att blandas med din egen kultur.

under den andra fasen av spelet kommer du att vara besatt på alla sidor av konkurrerande stammar såväl som de otäcka spanjorerna och kommer att se när imperiet som du arbetade så hårt för att bygga under Hopewell-eran helt enkelt försvinner från historien.

jag har nu spelat Mound Builders fem gånger och verkligen njuta av spelet. Jag kommer att säga att det är ett ganska komplext spel med många rörliga delar och det tenderar att bli lite grumligt när det handlar om några små situationsregler men annat än det är en bra investering av både tid och pengar. En sak som jag verkligen gillar med designen är att den minimerar turfaktorn som finns i så många andra solitaire only-spel. Det finns fortfarande slumpmässiga kort som dras, som kan gå dåligt för dig, och du litar på tärning för att besegra dina fiender, men egentligen kan alla dessa element kompenseras med noggrann planering och förståelse för vad du verkligen borde göra med spelet. Spelet är inte heller en stor tidsinvestering, eftersom spel kan ta så lite som 20 minuter, om sakerna går väldigt dåligt och kommer max ut på cirka 60 minuter.

Hur spelar spelet?

ditt mål är att utöka Mound Builder kultur och samla så många hövdingar som möjligt innan rivaliserande infödda makter (och smittkoppor-ridit spanska!) Stig upp för att köra dig tillbaka till din Mississippi River heartland och släcka din stora huvudstad i Cahokia, Illinois nära dagens St.Louis.

Mound Builders slutet av Hopewell Era

på bilden ovan kan du se omfattningen av min kultur i slutet av Hopewell Era och början av Mississippian Era. I början av spelet är ditt mål att expandera ner var och en av de 5 spåren när du försöker lägga till din makt och kultur och konsolidera de olika hövdingarna i landet i ditt imperium. De olika spåren representerar kulturer och folk på den tiden inklusive Cadoo, Natchez, Cherokee, Shawnee och Ho-Chunk. Dessa hövdingar varje skapa en viss typ av resurs och ditt mål är att få så många olika typer som du kan för att ha möjlighet att vidta olika åtgärder senare i spelet.

Mound Builders Mounded Resources

till exempel på bilden kan du se att jag har fått tillgång till fjädrar, glimmer, Obsidian, Chert, Pipestone, Kalcedon, hudar och koppar. För att dessa resurser ska kunna räkna med att skapa åtgärdspunkter i Mississippian-eran måste du antingen ha kontroll över 2 av varje typ av bra eller ha byggt en höjd av den typen. Så tillbaka till bilden har jag förmågan att skapa fjädrar (jag har 2 hövdingar av varje typ och har en höjd byggd som skapar fjädrar), glimmer (jag har 2 hövdingar av varje typ och har en höjd byggd som skapar glimmer), Chert (jag har en höjd), Kalcedon (jag har en höjd), koppar (Jag har en höjd), Obsidian (jag har en höjd) och hudar (jag har en höjd) för totalt 7 olika varor för min ekonomi. Det här är något som är bra att fortsätta utveckla även under Mississippian-eran, liksom jag skulle kunna bygga en höjd som kommer att skapa Pipestone (även om kostnaden för att göra det skulle vara dyrt vid 4-åtgärdspunkter).

du kommer också att märka från den första bilden ovan att flera av mina hövdingar har ”invaderats” av de motsatta kulturerna. Detta är kärnan i spelet. Varje tur kommer ett kort att dras som berättar vilken av de 5 kulturerna som kommer att flytta in i dina länder. Ibland bara 1 kommer att flytta men upp till 3 kan alla flytta på en gång, och vissa kan flyttas mer än en gång varje tur. Om du inte angriper dessa kulturer när de upptar en av dina hövdingar i slutet av din tur och jagar bort dem, kommer din resurs att tas från dig och du kommer inte längre att kunna producera eller handla för den typen av bra, vilket försvagar din ekonomi. Ibland är detta inte ett problem, eftersom du kanske har den typen av bra i en hög och du kommer inte att förlora förmågan att använda den för åtgärdspunkter, men ibland kommer du inte att kunna stoppa den motsatta kulturen och kommer att förlora en del av din makt.

Mound Builders Cards

när du tittar på korten som visas ovan ser du att varje kort som dras kommer att ge dig ett visst antal åtgärdspunkter eller AP. Du kommer också att märka att kortet har en lista över fiender som kommer att flytta denna tur samt en triangel som pekar antingen nedåt (som det gör på Toltec-kortet) eller uppåt (som det gör på Serpent Mound-kortet). Detta kallas Warpath Scouting rapporter för den kulturen och berättar om de är i nedgång, vilket innebär att du kommer att få en värdemodifierare till dina tärningsrullar på den vägen denna tur eller i ascension, vilket kommer att öka de värden som behövs för att besegra armies i strid eller att höja vissa hövdingar. Korten är också fyllda med mycket historisk smaktext som hjälper dig att förstå grunden och bakgrunden för evenemanget och låter dig också lära dig något av att spela spelet. Du kan antingen välja att läsa materialet eller hoppa över det. Det är din förlust men om hoppa över det!

på de åtgärder som är tillgängliga för spelare. Som tidigare nämnts får spelarna ett visst antal åtgärdspunkter (AP) som kan spenderas på följande åtgärder:

1. Advance: flytta din fred röret på vägen för att införliva andra hövdingar. Du kan bara införliva en chiefdom där din peace pipe marker finns.

2. Införliva oberoende Chiefdom: du kommer att behöva rulla en diplomati kontroll för att se om du kan införliva dem i ditt imperium. Du måste rulla högre än det värde som anges på deras räknare. Kom ihåg att inkludera nedgångs-eller uppstigningsvärdena i denna kontroll.

3. Bygga en kulle: bygga högar är namnet på spelet. Du spenderar ett antal AP: er lika med dess tryckta värde och vänder den räknaren över. Detta gör det nu helt införlivat i ditt imperium och liknar de ädla familjerna som gifter sig med ditt, folket har accepterat din religion och kultur och dina ekonomier blir synergistiska och beroende av varandra.

4. Fortify Home Base of Cahokia: spendera AP för att öka försvarsvärdet för dina palisader som skyddar Cahokia. Detta innebär att flytta markören som en ratten ett klick för att förbättra mängden träffar det kan ta från inkräktare. Detta är mycket viktigt eftersom nästan alltid ett av spåren kommer att få inkräktarna att göra det till din grind och om de bryter mot dina väggar, kommer du automatiskt att förlora vid nästa attack av en bruten palissad.

5. Förbättra Lagringsgropar: detta gör att du kan spara fler AP från runda till runda och är en mycket bra användning av dina poäng.

6. Attack fientliga Army: detta är besläktad med proaktivt attackera så att du kan köra invaderande härar tillbaka ett utrymme för att göra det svårare för dem att nå Cahokia. Jag tycker att det här är en av de viktigaste åtgärderna under Mississippian-eran och kommer att användas för att avvärja det ultimata (och ibland oundvikliga) brottet mot ditt kapital.

i slutändan måste du försvara din kultur i över 1000 år Från inte bara de andra invaderande stammarna utan också från spanska som kommer i slutet av spelet för att driva dig ut och ta dina varor, kultur och mark från dig. Du måste alltid vara medveten om deras eventuella ankomst och förbereda genom att förbättra dina palisader som skyddar ditt hem huvudstad Cahokia. Det största hotet mot fred, lugn och framgång för din kultur är den mäktiga spanska som vill invadera ditt territorium och ta din rikedom och makt genom att förstöra din ekonomiska makt och ta dina resurser.

Mound Builders Spanish Lead by Pizarro

spanjorerna har en bestämd tid som de kommer att invadera, som identifieras i reglerna, när du bygger evenemangskortdäcket. Du kommer att blanda i följande kort till däck nära slutet och det kommer att visas två gånger under spelets gång.

Mound Builders den spanska när det spanska kortet dras, kommer du att välja vilken väg den spanska kommer att använda för att avancera mot Cahokia, och beroende på din rikedom och makt i spelet, bestäms av antalet varor du producerar, måste du slumpmässigt dra från en pool av successivt kraftfulla ledare att vägleda spanska till ditt hemland. Detta är mycket tematiskt, eftersom ju större rikedom du har, desto mer uppmärksamhet skulle du ha dragit från spanska och de skulle skicka sina tuffaste och mest nådelösa generaler för att ta det du har.

på bilden ovan kommer du att märka att jag ritade Pizzarro som är en mycket kraftfull ledare. När du tittar på hans kort kommer du att märka att han har ett attackvärde på 3, liksom två svarta tärningssymboler noterade. Detta innebär helt enkelt att när de attackerar dig, du måste försvara och rulla högre än en 3 två gånger, en gång varje för varje svart die noteras. När jag har spelat det här spelet är det här att allt verkar krascha. Jag kan inte säga hur många gånger jag har rullat en 6 följt av en ynka 1. Detta är en mycket svår del av spelet och känns verkligen tematiskt eftersom spanjorerna hade vapen och kanoner och helt enkelt var mycket svåra att besegra.

men kom ihåg att jag sa att det spanska kortet skulle komma upp två gånger! Jag minns i en av mina spel, under den 2: a utseende den spanska, Jag drog en svagare General, som jag hade förlorat några av mina resurser, i de Soto som bara hade en attack värde 2 men fortfarande med 2 svarta tärningar symboler. Han kunde framgångsrikt göra det hela vägen till portarna till Cahokia och belägra min huvudstad. Lyckligtvis hade jag byggt upp mina palisades till sin högsta nivå under spelets gång och efter flera omgångar av förluster kunde jag äntligen avsluta hotet och vinna spelet. Jag kom ut med en måttlig seger, vilket är den enda gången jag faktiskt vann det här spelet. Men oroa dig inte. Enligt min ödmjuka åsikt kan du bedöma värdet av ett solospel efter hur svårt det är, och den här är precis uppe på toppen av min lista! Hur kul skulle det vara om de primitiva infödda kulturerna lätt kunde besegra den mäktiga spanska varje gång?

Mound Builders Spanish at the Gates De Soto

i slutändan bestäms segern ganska enkelt, du vinner om Cahokia fortfarande står. Men det finns grader av seger. Dessa grader av seger bestäms av en enkel beräkning av några faktorer och samråd nivån på seger eller nederlag bord. Beräkningen inkluderar ett antal faktorer inklusive den slutliga platsen för Smittkoppsmarkören och de slutliga platserna för var och en av fiendens nationer på de olika spåren. Till exempel, om Smittkoppsmarkören var i 3-rymden, och de spanska och Ho-Chunk-härarna är i 1-landutrymmet, Natchez är i Landutrymmet 6, Cherokee är i Landutrymmet 5, Caddo är i Landutrymmet 2 och Shawnee är i Landutrymmet 3, du lägger helt enkelt till dessa nummer upp till tre gånger om dagen (3 + 1 +1 + 6 + 5 + 2 + 3 = 21) och konsultera tabellen för att avgöra att du har uppnått en stor seger.

om den spanska kraschen genom dina palisades och säck Cahokia, är spelet slut och du kommer att förlora, men du kan fortfarande ha en nivå av nederlag. Du lägger helt enkelt till Koppmarkörutrymmet och subtraherar antalet kort som finns kvar i leken för att få en slutlig Nederlagspoäng. Så om Smittkoppsmarkören är på en 3 och du har 9 kort kvar, (3 – 9 = -6) kommer du att göra ett måttligt nederlag.

Mound Builders Victory Table

slutliga tankar och köprekommendation

detta spel är väldigt roligt, och när du känner till reglerna och är bekväma med mekaniken, som kan ta några spelningar, kan spelet mycket enkelt spelas på cirka 60 minuter. Jag rekommenderar starkt Mound Builders till alla som älskar solitaire bara spel. Spelet är mycket engagerande och kräver att du verkligen fokusera på vad som händer för att göra bra. Du måste planera, och med planering menar jag verkligen att räkna dina tillgängliga resurser och identifiera hur du kommer att kunna utveckla så många som möjligt för att maximera dessa åtgärdspunkter under Mississippian-eran. Utan en stark ekonomi, och utan ett bra nätverk av högar som har byggts på varje spår för att ge resurser men också för att försvara från Spanska, kommer du inte att kunna vidta tillräckligt med åtgärder för att hålla ut och förlora spelet. Jag vet, eftersom jag har förlorat en hel del gånger men jag kan faktiskt berätta var jag gick fel i varje spel, och med den kunskapen har jag förbättrats och kan nu regelbundet besegra spanska.

Mound Builders komponenter
jag älskar de fina komponenterna. Bra kvalitet, snygg med fantastiska färger som verkligen sticker ut och gör spelet mycket estetiskt tilltalande.

det finns många aspekter av spelet som jag inte täckte i min recension, till exempel Black Tortoise, effekterna av smittkoppor från spanska eller den stora solen, men tro mig när jag säger att det här spelet har mycket replayablity, eftersom saker kommer att vara olika varje spel beroende på ditt kort drar, liksom om du har lagt till i de olika chrome som nämns. En mycket solid spel som kommer att finnas kvar i min samling för de tider när jag längtan efter en bra stater belägring erfarenhet med en resa tillbaka till det gamla Nordamerika. Reglerna är ibland svåra att följa vid första behandlingen, men om du är villig att sätta i tid, kan detta spel läras och med hjälp av den stora spelaren stöd, spelas lätt nog. Om du är intresserad av att titta närmare på komponenterna, här är en länk till vår unboxing-video.

– Bevilja

Högbyggare Spelarhjälp