dröm hög vs. dröm hög 2 (Drama Review)

X

Fick Det!

annonser

dröm hög eller dröm hög 2? Som verkligen regerade över den andra?

när nyheten att en andra säsong av populära drama Dream High skulle vädring, jag var en av de många ivrig Dream High fans där ute som var intensivt orolig för vad som var i beredskap för Dream High 2. Min främsta källa till rädsla var faktiskt inte att det skulle vara hemskt, utan snarare undrade jag hur en ”uppföljning” av den första säsongens plot skulle träna. Min värsta mardröm var att den första säsongens karaktärer skulle komma ihop för en fruktansvärt ostliknande och helt onödig återförening under andra säsongen. Eftersom fler och fler aktörer tillkännagavs dock, jag insåg snabbt att detta inte skulle vara fallet, och att i stället, Dream High 2 Författare skulle gå för en helt annan historia. Och lika snabbt som nyheten om Kang Sora, 2am s Jinwoon och Sistars Hyorin väljs till stjärnan i serien, en ny oro spridda över mig: hur annorlunda var Dream High 2 kommer att vara från Dream High? Skulle det fortfarande behålla den ”Drömhöga” andan att följa dina drömmar, oavsett hur löjligt och Omöjligt de var? Skulle dramat fortfarande vara fruktansvärt ostlikt, men känslomässigt dra? Skulle det ha en vild oväntad avslutning som Dream High gjorde?

och nu är det April, nästan en månad efter det sista avsnittet av andra säsongen. Innan jag börjar dela mina tankar men, och som exakt jag känner var den ”bättre” säsongen, ta hänsyn till min spoiler varning nu. Eftersom jag kommer att rabidly ranting.

tomten

som jag uttryckte tidigare var min främsta oro för Dream High 2 att säsongen skulle bli en hemsk uppföljare till den första säsongens historia. Jag tror att Dream High slutade perfekt, och även om jag vet att många var chockade över slutet, skulle jag inte ha haft det på något annat sätt.

vi börjar dröm högt som faktiskt en mycket atypisk plotlinje (åtminstone för det typiska tonårs koreanska dramaet). Tittarna introduceras till Go Hye Mi, en envis inbilsk flicka, som, att återbetala sin fars skuld, tvingas audition för den prestigefyllda musical academy, Kirin Arts High School. Efter att ha misslyckats med sin audition (mycket till hennes förvåning) får Hye Mi en andra chans att anmäla sig av regissören – hon ska hitta två studenter, city rat Jin Gook och country hillbilly Sam Dong, och övertyga dem att anmäla sig till henne. Hye mis liv på Kirin är långt ifrån den genomsnittliga studentens; samtidigt som slutar träffas, måste hon undvika de onda attackerna från sin fiende, Baek Hee, hålla sin väns, Pil Suk, gå ut ur molnen och sträva efter att vara den bästa studenten i skolan, i sitt uppdrag att bli en topp idol och återbetala sin familjeskuld.

Dream High 2 å andra sidan är lite modernare. Vi introduceras till Shin Hye Sung, en diehard JB fangirl. Hye Sung är, för att uttrycka det vänligt, en förlorare. Hennes vänkrets består huvudsakligen av skolfreak, klassclownen och skolans musikaliska geni. Hye Sung tar upp rollen som den talanglösa i sin klick. Medan Hye Sung lider över på Kirin, en skola som, sedan den första säsongen, har nu försämrats till åtlöje utan rykte att hålla, minderåriga idoler Korea lider av en ny minderåriga lag passerade: Alla minderåriga idoler måste gå i skolan minst tjugo timmar i veckan och kan inte sända någonting förbi 10 pm idolerna på Oz Entertainment, inklusive Hye Sungs dyrbara JB, är rasande över detta krav, och deras VD är snabb att hitta sina idoler en skola som är befriad från denna lag: Kirin High School. Resten av säsongen visar rivaliteten mellan Kirins studenter och Oz Entertainments idolgrupper, Hershee och Eden, för att bli nästa uppsättning Super Idols.

medan båda årstiderna var vanligtvis ostliknande, kan jag ärligt säga att jag tyckte om båda årstiderna. Jag är en sucker för ostliknande high school coming-of-age berättelser, och Dream High har ärligt varit en av mina favorit koreanska dramaserier. Båda tomterna var bra enligt min mening, men (och jag kommer att skylla produktionsbesättningen för den här), Dream High 2 hade massor av tomthål. Ton. Jag avslutade den första säsongen helt nöjd, inte en fråga i mitt sinne. Alla konflikter löstes, karaktärerna hamnade exakt där de skulle, och inga kärlekshistorier oavslutade. Dream High 2 å andra sidan var hemskt. Jag (liksom många andra tittare, från min personliga observation), lämnades osaterad och säsongen slutade fruktansvärt. Nu kan det här i stor utsträckning ha att göra med min unattachment mot karaktärerna, men hur många av dem hamnade efter den lilla tidshoppet var bara halt. Dream High 2 hade för många onödiga detaljer och konflikter, och dramaskriptet verkade så rusat, nästan som om författarna försökte lägga till så mycket drama som möjligt i sexton episoder.

vinnare: Dröm hög

hjältinnan

Go Hye Mi, som till synes har allt: hon är begåvad, underbar, har en bedårande yngre syster, ett lojalt ämne och hon är rik. Hon har allt som är, förutom en likbar personlighet. Redan i början av serien bevittnar vi hennes förgäves, inbilskhet och själviska arrogans när hon fruktansvärt berates Yoon Baek Hee (som fram till den här tiden har följt Hye Mi runt som en pålitlig sidekick och tolererade hennes äckliga attityd) under deras auditionduett. Hye Mi karaktär är mycket som en untolerable person, och hela dramat, den envisa flickan bara inte kan släppa sin stolthet. Att inte tacka Kirin Lärare Oh Hyuk för att låta henne och hennes yngre syster stanna hos honom medan deras far går bort från skulden, för att inte be om ursäkt till Baek Hee för hennes hemska beteende, och viktigast av allt, att inte inse/erkänna hennes känslor för Jin Gook eller Sam Dong.

Shin Hye Sung, Dream High 2: s huvudperson, är en helt annan historia. Hye Sung är allt Hye Mi är inte: hon är ödmjuk, ödmjuk, klumpig, ”oattraktiv”, och ”talanglös”. Hye Sung börjar en mycket mer ”sympatisk” karaktär. Till skillnad från Hye Mi, Hye Sung växte inte upp med rikedom, utan istället med religion, hennes pappa var pastor och hennes familj mycket hemtrevlig. Vi ser senare hur hennes förhållande till sin pappa har ansträngt sig på grund av hennes drömmar om att vara sångare. Hye Sung är också mer tilltalande genom att publiken (eller ska vi säga fangirls / pojkar) lätt kan relatera till henne, för, precis som jag och många av er, Shin Hye Sung är en hardcore fangirl. Hennes oskuld och barnslighet är mycket reverated i hennes besatthet med JB, en fiktiv topp idol stjärna som gör hjärtan brast i Dream High 2.

både Hye Mi och Hye Sung visar uppenbara brister i hela dramat, mer övervägande i början. Hye Mi är en hotheaded envis och bortskämd tjej, medan Hye Sung är en alltför blyg och mjuk pushover. Hye Mi först hatar tanken på” idolism ”i Korea, och finner den typen av underhållning” unclassy ”och”trashy”. Hye Sung å andra sidan dyrkar idoler, och längtar efter en dag att kunna stå ovanpå samma stadium som hennes besatthet, JB. Men söta eller knäppa karaktärerna är själva inte det som intresserar mig, för, som med alla drama, karaktärsutveckling är nyckeln. Och med tanken på utveckling stod bara en tjej verkligen ut.

Hye Mi startade en häxa (i all artighet). Och så ofullkomlig som hennes karaktär var i början, Go Hye Mi växte. Under de sista episoderna av Dream High, så ostliknande som det var, bevittnar vi fullt ut denna tillväxt när hon 100% avlägsnar sig av all stolthet, arrogans och själviskhet när hon gråter ögonen ut till Sam Dong och bekänner sitt hjärta till honom medan han skickar ut för att uppnå sina drömmar. Vi bevittnar också hennes tillväxt i hennes förlåtelse för sina fiender, uppoffringar för sina vänner och familj, full förverkligande av hennes dröm och kämpar för att uppnå den. På det andra spektrumet visade Hye Sung en fullständig brist på utveckling. Det hade varit helt fantastiskt om vi såg Hye Sung växa från en besvärlig sköldpadda till en vacker svan, men det hände aldrig. Hye Sung stannade kontinuerligt blyg under hela dramat, och så bedårande som hennes karaktär var, jag blev ärligt trött på henne vid den 13: e eller 14: e episoden. Hon stod knappast upp för sig själv, och vid de få tillfällen gjorde hon (det var som, 2?), Hye Sung verkade nästan alltid äta sina egna ord och återgå till att vara ett nervöst vrak. Ännu värre, Hye Sung slutar ge upp sina drömmar om att vara sångare, och blir kompositör efter att ha insett att hon är mycket bättre på att komponera än hon någonsin var på sång. Och okej, jag vet det, realistiskt, Hye Sung fattade rätt beslut, men det här är ett drama för att gråta högt. Var är” Dream High ” – andan, Hye Sung? Om detta var den första säsongen, hon skulle ha hållit slåss till slutet, och extremt orealistiskt förmodligen skulle ha blivit en super idol eller något. Det borde ha hänt.

vinnare: Gå Hye Mi (dröm hög)

kärlekstriangeln (eller kvadrat)

även om det redan är ett välkänt faktum, för bara en liten upprepning: den extremt typiska kärlekstriangeln (eller torget) är en mycket viktig faktor i koreanska drama. Det finns tillfällen då jag inte tål kärlekstriangeln, och det finns tillfällen där jag dör i sin överväldigande söthet. Båda säsongerna av Dream High skulle vara den senare.

den första säsongen av Dream High presenterade en mycket mer saga romantik enligt min mening. Du har huvudpersonen, Go Hye Mi, befinner sig fångad mellan Jin Gook och Sam Dong. Vad jag älskade om deras triangeldrama men, var att både Jin Gook och Sam Dong kontrasterade Hye Mi personlighet, i olika folier. Medan både Hye Mi och JIn Gook var från staden, båda dessa karaktärer representerade olika aspekter av staden. Hye Mi är detta prim och ordentlig flicka, och sedan har vi Jin Gook som sover i en öde byggnad han gillar att kalla sin. Jin Gook porträtteras som den stereotypa staden bad boy, med sin skinnjacka, missbruk far, motorcykel, och klyscha förståelse för till synes hela världen, och denna karaktär är en uppenbar folie till Hye Mi mer closeminded och upprätt attityd. Under tiden, Sam Dong representerar också Hye Mi motsatta, på ett mycket mer bokstavligt sätt: Hye Mi är en het stad chick, och han ett land bumpkin. Men långsamt, medan de två inte förstår varandra mycket först, Sam Dong och Hye Mi börjar vara ljuset i varandras ögon. Denna kärlekstriangel kan bäst beskrivas av en av mina favoritcitat från dramat: Hye Mi gråter alltid runt Jin Gook, för att hon är bekväm runt honom, och han förstår henne, men ler alltid och skrattar runt Sam Dong, för att han gör henne lycklig och aldrig misslyckas med att skydda henne (vilket är något Jin Gook saknar mycket). Lägg dramat antagonist, Baek Hee, faller för Jin Gook i denna ekvation, och vi har Dream High kärlek square.

Dream High 2 tog en mindre sagolik strategi, men mer en mer orealistisk och mycket komplicerad. Kärlekstorget centrerar kring Hye Sung, starstuck förälskad i JB, som fortfarande är kär i sitt ex, Rian, ansiktet på den fiktiva tjejgruppen Hershee, som fortfarande är kär i honom, medan Yoo Jin faller hopplöst för Hye Sung. Jag älskar mig själv en komplicerad kärlek square, och Dream High 2 har visat sig vara ganska jäkla komplex. Lägg i det faktum att Yoo Jin föraktar JB, JB finner så småningom Hye Sung att” inte vara som andra fangirls”, och Rian finner Yoo Jin att vara mer av en man än JB någonsin var, och vi har själva drömma High 2 fullständiga kärlekshistoria.

normalt är jag inte riktigt ett fan av värdelöst komplexa berättelser som Dream High 2, men det jag älskade var hur helt kopplat det hela var. De viktigaste fyra ledarna tycktes alltid byta när det gäller huvudpersonen; vissa avsnitt skulle det fokusera på Hye Sung, och andra gånger mer på Rian och JB. Komplexiteten i varje relation var där, och bindningen sys djupt. Även om jag inte alls tror att Dream High 2 hade mer mushiness än den första säsongen, hade DH2 en mer interlaced kärlekshistoria (som bakgrunden i JB och Rians berättelse), som enligt min mening slutade ganska positivt. Det hade varit synd att se sådana älskvärda relationer smula, och jag älskade att de inblandade karaktärerna var på väg att utarbeta sina skillnader och lösa kärlekstorget.

vinnare: Dröm hög 2

skurken

om du skulle fråga mig vem den bättre skurken var, fram till den 14: e eller 15: e episoden av Dream High 2, skulle jag ha sagt Yoon Baek Hee, utan tvekan. Jag älskar Rian, men hennes ”skurkaktiga” handlingar var ganska barnsliga jämfört med Baek Hee. Jag menar säkert, rian stal helt Hye Sung komposition i en slingrande drag, men Baek Hee försökte döda Hye Mi, försöker slå huvudet med en lerkruka. Om det inte är riktigt ont vet jag inte vad som är. Jag minns inte heller Rian som någonsin försökte stjäla Hye Sungs huvudpress (något Baek Hee gjorde upprepade gånger till Hye Mi över Jin Gook)- eller åtminstone inte avsiktligt. Som en djävul, Rian hade knappast något att erbjuda, och något säger mig om dessa två skulle träffas och ha ett ansikte av, Baek Hee skulle skicka Rian av gråt.

Deviousness åt sidan men jag hade fler skäl att älska Baek Hee än jag gjorde Rian. Enkelt uttryckt, Rian var en komplett tik. Och det var allt hon var. Varför? Hon var elak, och detta var inte bara uteslutet för Hye Sung. Jag pratar om att vara elak mot sin mamma, JB, hennes gruppkamrater och praktiskt taget hela Kirin school befolkningen, utan anledning alls. Och nej, jag räknar inte orsaken ”men hon var hennes familjs enda källa till monetärt stöd”. Det ger dig inte en ursäkt för att vara en absolut tik för människor som bara försöker bli vän med dig, dina föräldrar eller ditt ex, som du fortfarande är kär i. Enligt min mening hade Rian bara en liten ursäkt och var bara en mobbning. Baek Hee, å andra sidan, hade fullständig rätt att vara så otäck. Hye Mi hade tagit henne när hon fortfarande var sårbar, söt och oskyldig, och krossade henne, pinsamt henne framför andra och bryta ner sina drömmar till patetiskt skräp. Baek Hee växte först då till att vara ondskan och hämndlysten. Hennes ursprungliga syfte var att få Hye Mi att äta sina ord och ångra att hon någonsin kallade henne talanglös. Beviljas, Baek Hee fick lite makt hungrig på vägen, men vi ser henne inse sina misstag efter den sexuella Trakasseringsskandalen som händer med henne. Hon och Hye Mi ber om ursäkt samtidigt till varandra, och vi ser skapandet av en stor vänskap mellan de två.

Rian var en annan historia. Nu efter att ha avslutat Dream High 2 kan jag helt säga att jag älskar båda skurkarna, men av olika skäl. Baek Hee karaktär var bara lysande – vi ser hennes undergång, hennes desperation att bevisa sig för andra, hennes osäkerhet är en idol veta att när som helst Hye Mi kan rycka bort från henne, hennes hatiska avund för Hye Mi och heartbreak över Jin Gook som leder till hennes Brytpunkt, och hennes stadig klättra efteråt i hopp om att bli en god människa. Rian uppvisade inte som överdriven karaktärsutveckling, men vi ser antydningar om det här och där. Enligt min mening växte båda karaktärerna, men annorlunda. Rian gick från att vara bara en genomsnittlig flicka, utan verkliga mål eller ambitioner i livet, patetiskt klamrar sig fast vid resterna av henne och JB relation, och låta henne trots för Hye Sung växa, till en av de enda anständiga tecken i Dream High 2. Ett stort problem med det drama var att knappast någon av karaktärerna fokuserade på sina drömmar, och var för upptagna att sugas in i dumma kärlekstrianglar. I slutet, Rian var den enda som bara skruvade alla andra och fokuserade på sig själv och sina drömmar. Rian börjar dramat som inför en av Koreas hetaste tjejgrupper, och när hennes position som en idol hotas, hon är den enda karaktär som allvarligt kämpar till döden för att se till att det inte får tas bort. Jag var trött på bristen på ” Låt oss uppnå våra drömmar!”i Dream High 2, men Rian shining gjorde det sista avsnittet värt det.

vinnare: slips

OST

ost är en viktig del av något drama. Men eftersom Dream High är tänkt att vara en ”musikalisk” serie, med den som äger rum i en scenkonstskola full av blivande musiker, har Dream highs ost blivit otroligt populär. Båda ost: erna är bra, men i slutändan kommer jag att gå med Dream High 2 på den här.

enligt min mening var Dream High 2: s OST fantastisk. Inte en enda låt var ”tråkig” eller felplacerad. OST för Dream High 2 var en kombination av långsammare romantiska ballader som är nödvändiga för de ostliknande ögonblicken, stora solon, och energiska popverk. Jag blir uttråkad lätt, och inte en gång blev jag någonsin distraherad när jag lyssnade på denna OST. Varje låt gjordes underbart och kopplades perfekt till en delplott i Dream High 2. För de som sörjer över JB och Rian har vi ”tillsammans” (som förresten är min favoritlåt från denna OST). För de fans som är kär i närheten av ”B-klass” – studenterna finns det ”B-Klassliv”. Och för dem som tyckte om den söta kärlekstriangeln mellan Nana, Siwoo och Hong Joo, finns det ”solros”. Varje låt ger en annan aspekt av Dream High 2 till bordet, och det här är något jag inte kan komma över.

Dream highs OST var också bra, men medan jag helt och hållet kan säga att varje låt i Dream High 2 var fantastisk, kan jag inte riktigt säga detsamma om Dream High. Dream High verkade bara ha två typer av låtar: de som är lätt förgettabla, och klassikerna som för alltid kommer att förbli i dramahistoria. Vad jag menar är att jag verkligen inte tror att jag kunde namnge varje låt på Dream highs OST, för de flesta låtarna var inte fängslande nog. Och sedan har vi de låtar som alla vet, som ”Someday” och ”Love High”. Även om Dream High har de berömda spåren, presenterade Dream High 2S OST totalt sett mer musikaliskt värde.

vinnare: Dream High 2

det övergripande dramat

bortsett från Dream High vinna i nästan varje kategori, jag ska säga att en stor anledning så många fler människor var förtjust i Dream High än Dream High 2 var den känslomässiga överklagande. Dröm hög 2 var söt; det var verkligen. Kärlekshistorien mellan Hye Sung och hennes idol, JB, är varje fangirls dröm, och karaktärerna var bedårande. Lite för underutvecklad, men söt ändå. Och även om jag kunde rant på och om hur adorkable Dream High 2 Var, vill jag verkligen betona att det är allt Dream High 2 var. Det var bara söt. Jag är en sobber, jag erkänner det. Jag gråter lätt för drama, och jag tycker om det också (för att inte vara läskigt). Men inte en gång tappade jag en tår för Dream High 2. Det fanns tider mina ögon stungit, och jag ville gråta, men ingenting hände. Det fanns inga dragande hjärtsträngar för Dream High 2, inga hjärtesorg eller färgade kinder. Det fanns gott om” awws ” och flämtar, men annat än bara sporre-of-the-moment utbrott, det fanns ingen känsla. Dream High 2 var bra, Bra för ett drama du kanske vill titta på om du är uttråkad av ditt sinne och vill ha något sött för att hålla dig upptagen. Det är inte bra för ett drama som du vill förändra ditt liv, om ens för en sekund, eller få dig att gråta dina ögon. Kanske om Dream High inte var så känslomässigt och lätt att ansluta till; om karaktärerna inte var så relatable, historien så älskvärd, eller vänskap och krossar så otroligt söt, jag skulle inte vara här klagar hur Dream High 2 inte leva upp till den första säsongen. Men Dream High var alla dessa saker, och till och med moreso. Det var en riktig åldershistoria om att följa dina drömmar och växa upp.

Vinnare: Dröm Hög

♥ B

Annonser