Topp 10 Marknadsföring KPI: Er Varje Marknadsförare Bör Mäta !

top10-kpis-1

Vad är Key Performance Indicators (KPI)?

nyckeltal (Key Performance Indicators) är kvantifierbara mått som används för att utvärdera hur effektivt en marknadsföringskampanj lyckas. De är värdefulla resurser för att fatta beslut och bevisa avkastning på dina marknadsföringsutgifter. Därför, efter planering och genomförande av en marknadsföringsstrategi, är det sista steget att mäta resultaten.

dessutom är mätning av marknadsförings-KPI: er grundläggande för att justera dina marknadsföringsåtgärder. Genom att mäta rätt marknadsförings-KPI: er kan du inte bara utvärdera effektiviteten i dina marknadsföringsinsatser utan också genomdriva din strategi på lång sikt.

hur man väljer marknadsföring KPI: er som är viktiga för ditt företag?

det är viktigt att välja effektiva nyckeltal för marknadsföring i enlighet med ditt företag. Att spåra fel KPI: er kommer faktiskt inte att leda till handlingsbara resultat och kommer att orsaka ett stort slöseri med tid.

för att välja effektiva marknadsförings-KPI: er är det först nödvändigt att svara på några frågor. Vad är kärnverksamheten i mitt företag? Vilka resultat behöver jag uppnå för att mitt företag ska växa? Vill jag sälja mer varor för att generera leads eller för att generera Prenumerationer? All denna information kommer att hjälpa dig att välja marknadsföring KPI som matchar med ditt företags mål och miljö.

i den här artikeln har vi beslutat att fokusera på KPI: er som är viktiga för din marknadsföringsstrategi online.

de 10 viktigaste KPI: erna för online-marknadsföring som du bör spåra

marknadsförings-KPI: er

#1 – ROMI (Return on Marketing Investment)

syftet med att mäta ROMI är att utvärdera om marknadsföringskostnader bidrar till vinst. Om du har en positiv marknadsföring avkastning på investeringen, betyder det att dina kampanjer är att föra in mer pengar än du spenderar på dem.

att känna till Romi för dina kampanjer hjälper dig också att bättre förstå var du behöver fördela din marknadsföringsbudgetför att få bästa resultat. Till exempel, om en av dina kampanjer genererar 15% avkastning på marknadsföringsinvesteringar medan den andra genererar 70%, säger Det sig självt att du i framtiden måste investera din mest lönsamma budget!

Hur mäter man ROMI?

kortfristig ROMI

kortfristig ROMI beräknas genom att jämföra intäktsvinster mot marknadsföringsinvesteringar. Denna beräkning tar emellertid endast hänsyn till de direkta effekterna av marknadsföringsinvesteringar på ett företags intäkter.

långsiktig ROMI

långsiktig ROMI kan användas för att bestämma andra mindre konkreta aspekter av marknadsföringseffektivitet. Om en marknadsföringskampanj inte genererar mycket försäljning, men ökar omnämnanden i sociala medier, anses det fortfarande vara ett misslyckande? Det är därför relevant att överväga åtgärder som varumärkesmedvetenhet i sina Romi-indikatorer för att kvantifiera mindre påtagliga fördelar och rikta framtida kampanjer mer effektivt.

Nyckeltal för marknadsföring

#2 – Lead conversion rate

lead conversion rate representerar andelen individer eller företag som potentiellt var intresserade av att köpa din produkt eller tjänst och som slutar konvertera till möjligheter. Att veta din omvandlingsfrekvens är viktigt att förstå hur din försäljning tratt presterar och vilken marknadsföringskampanj har de bästa återverkningarna på företagets ROI.

hur man beräknar bly omvandlingsfrekvens?

för att beräkna-lead-omvandlingsfrekvensen måste du dela antalet leads som konverterats till möjligheter under en tidsperiod till antalet leads som skapats under samma period och multiplicera resultatet med 100.

Lead conversion rate = (antalet leads konverterade under en viss tidsperiod /antalet leads skapade under samma period) x 100

-om till exempel 100 leads skapades i januari och 25 leads konverterades till möjligheter under denna tidsperiod, skulle din lead-omvandlingsfrekvens vara (25 / 100) x 100 = 25%

#3 – omvandlingsfrekvens genom marknadsföring kanal

för att maximera din bly omvandlingsfrekvens, är det viktigt att identifiera vilka marknadsföringskanaler ger dig de mest kvalificerade leads. Försäljning prospektering? E-post? Händelser? Inkommande? Det är nödvändigt att beräkna den genomsnittliga omvandlingsfrekvensen för var och en av dessa kanaler för att prioritera de mest effektiva och förbättra de som ger färre möjligheter.

photo-1533750446969-255bbf191920

#4 – kostnad per Lead

kostnad per lead är den kostnad Du betalar för att få en möjlighet genom Internet-reklam. Genom att känna till din kostnad per prospekt kan du fatta mer strategiska marknadsföringsbeslut: dessa mätvärden hjälper dig att utvärdera effektiviteten i dina handlingar och hålla kontroll över din annonseringsbudget.

hur man beräknar kostnad per lead?

för att beräkna din kostnad per Lead måste du dela din kostnad för varje leadgenereringskampanj på en betald kanal med det totala antalet leads som genereras av den kampanjen.

att dela din kostnad per ledning med marknadsföringskanal är ett plus: det låter dig utvärdera vilken kampanj som hade bäst prestanda och vilka kanaler du bör prioritera.

kostnad per lead = kostnaden för Varje lead generation / det totala antalet leads som genereras på den kampanjen

#5 – Customer Lifetime Value (CLV)

Customer Lifetime Value är en förutsägelse av vinsten som genereras av ett företag under hela sin relation med varje enskild kund. Att öka kundens livstidsvärde gör att du kan upprätthålla en länk med dina kunder, minska frikopplingsgraden och förbättra deras tillfredsställelse. Det hjälper dig också att uppskatta en rimlig kostnad per förvärv.

hur man beräknar kundens livstidsvärde?

det finns flera olika sätt att beräkna CLV. Faktum är att varje företag sannolikt kommer att anta olika variabler för sin beräkning, i överensstämmelse med deras mål eller målsegmentering. Det enklaste sättet att beräkna CLV är dock att subtrahera den initiala kostnaden för att förvärva dem från intäkterna från en kund.

customer Lifetime Value = den initiala kostnaden för att förvärva en kund-intäkterna från en kund

#6 Organisk trafik och sjötrafik.

Top-10-kpis-2

Organisk trafik avser trafiken på din webbplats som genereras av gratis sökmotorer som Google eller Bing eller Yahoo. Det är en värdefull resurs som vanligtvis representerar mer än hälften av din webbplats totala trafik.

SEA avser trafiken som genereras av betald marknadsföring, tack vare pay-per-click-annonser. Å ena sidan är SEA ett bra verktyg eftersom det tillåter fullständig kontroll över din onlinekampanj och ger dig omedelbar trafik. Å andra sidan är nackdelen med havet den monetära kostnaden.

hur man beräknar organisk trafik och hav?

Organisk trafik och sjötrafik kan mätas med CMS-integrerade analysverktyg, Google Analytics eller med ett DataViz-rapporteringsverktyg för att bättre korsreferens med andra data som är viktiga.

# 7 webbplatstrafik till marknadsföring leder

webbplatstrafik är ett viktigt mått, men i sig kan det vara vilseledande! Om du till exempel får mycket trafik men inte konverterar besökare till leads är det något fel i din strategi.

nyckeln är att kontrastera din webbplatstrafik till andra åtgärder. Genom att kontrastera webbplatstrafik till marknadsföringsledningar kan du utvärdera effektiviteten i dina marknadsföringsåtgärder och deras inverkan på ditt företags avkastning.

hur man beräknar webbplats trafik till marknadsföring leder?

din webbplats trafik till marknadsföring bly är andelen besökare som förvandlas till leads. För att mäta denna KPI måste du dela antalet unika besök med antalet leads som genereras under samma tidsperiod. Till exempel, om du har 1,000 webbplats besökare i januari och 100 nya leads i denna tidsram, som innebär att din webbplats trafik till bly förhållandet är 10% omvandlingsfrekvens.

webbplats trafik till marknadsföring leder = antalet unika besök på en viss tidsperiod / antalet leads som genereras under samma tidsperiod.

#8 sociala medier ROI

spårning sociala medier ROI är grundläggande för att utvärdera din online marknadsföringsstrategi prestanda. Alla dina sociala medier bör vara spårbara så att du aldrig krypterar för att bevisa värdet av en kampanj. Som med hävdade om webbplats trafikdata, sociala medier räckvidd måste sättas i perspektiv med sina återverkningar på omvandlingsfrekvens och ROI, för att uppnå en optimal marknadsföringsstrategi som går utöver en ryktbarhet mål.

hur man beräknar sociala medier räckvidd till omvandlingsfrekvenser?

för att beräkna avkastning på sociala medier måste du dela intäkterna för varje kanal med utgifterna som gick in i dem. Att använda DataViz reporting tool är ett plus för att bättre korsreferens med andra data för att ta det bra beslutet att förbättra din strategi.

sociala medier når konverteringsfrekvenser = intäkterna från varje kanal / utgifterna för varje kanal

#9 e-postmarknadsföring open rate och click through rate

marknadsföring KPI: er

de andra marknadsföring KPI: er som är viktiga för att mäta dina marknadsföringskampanjer är utskick kampanj föreställningar. Flera åtgärder behövs för att överblicka din e-poststrategi :

  • e-post open rate

e-post open rate är andelen personer som öppnat en e-postkampanj. Denna åtgärd låter dig utvärdera relevansen av dina e-postämnen och belysa kvaliteten och engagemanget i din e-postlista.

för att beräkna e-postöppningsprocenten måste du dela antalet öppnade e-postmeddelanden med antalet levererade e-postmeddelanden och multiplicera med 100.

om du till exempel levererar ett e-postmeddelande till 100 kontakter, och det är öppet av 50 av dem, kommer din e-postöppningshastighet att vara 50%

e-post open rate = (antalet öppnade e-postmeddelanden / antalet levererade e – postmeddelanden) x 100

  • klickfrekvens

klickfrekvens är andelen personer som klickade på en länk i ett e-postmeddelande. Denna åtgärd gör det möjligt att utvärdera din call-to-action effektivitet. För att beräkna din klickfrekvens för e-postkampanj måste du dela antalet klick på en länk med antalet levererade e-postmeddelanden och multiplicera med 100.

om du till exempel skickar ett meddelande till 100 kontakter och 20 av dem klickar på en länk i e-postmeddelandet är din klickfrekvens 20%.

klickfrekvens = (antalet klick på en länk / antalet levererade e-postmeddelanden) x 100

#10 Klicka för att öppna rate (CTOR)

Klicka för att öppna rate (CTOR) är en kompletterande åtgärd för att klicka igenom rate. CTOR motsvarar också förhållandet mellan e-postmeddelanden där användaren klickade på en länk, men i motsats till antalet unika öppningar. Denna åtgärd låter dig utvärdera effektiviteten i ditt e-postinnehåll!

detta mått beräknas med antalet unika klick dividerat med antalet unika öppningar multiplicera med 100. En bra CTOR varierar mellan 20-30%.

Klicka för att öppna rate (CTOR) = antalet unika klick / antalet unika öppnar x 100

hur man framgångsrikt
bygga en instrumentpanel

få Ebook

hur spår av alla dessa marknadsföring KPI utan att känna sig överväldigad?

svårigheten för en marknadsförare är att välja alla dessa marknadsförings-KPI: er, genom olika verktyg, för att kunna korsreferera och analysera dem. Denna övning är extremt tidskrävande och kräver mycket god kunskap om åtgärder som är viktiga…

det är här DataViz-rapporteringsverktyg är mycket användbara! Dessa mjukvarulösningar erbjuder rapportering och korsreferensanalys i en unik och intuitiv instrumentpanel.

här på Toucan Toco är vårt uppdrag att berätta Affärsprestationshistorier genom interaktiv Data och Databerättelse! Våra små appar är mobila, enkla att använda, gjorda för handling och enkla att installera i alla informationssystem.

om du behöver hjälp med att spåra dina marknadsförings-KPI: er finns vi här för dig. Skicka oss en tweet eller ett mail, vi svarar gärna på dina frågor!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.