Poetry Review: en grundläggande Guide

poesi är en av de mest kritiskt analyserade konstformerna i världen. Detta beror på att när en person skriver poesi leker de med språk. Till skillnad från artikelskrivning och kreativ prosaskrivning har poesi ingen förutbestämd och av denna anledning kan det vara ganska svårt att bedöma poesikvalitet utan att vara alltför kritisk.

dessutom är poesi verkligen subjektivt för läsarens perspektiv. En person kan läsa en poesi och tolka den på ett sätt; medan en annan person kan läsa exakt samma stycke och ha en annan förståelse för dess mening. Sammanhang, med poesi måste också beaktas. Liksom läsarna egna personliga erfarenheter och fördomar. Om poesistycket inte är relaterat till läsaren kan de ha svårt att förstå det på en djupare nivå.

hur granskar du Poesi

med allt detta beaktat den verkliga frågan här är ”hur granskar du poesi”. Tja, under hela din akademiska karriär kan du bli ombedd att kritiskt granska en poesitävling och skriva ner dina åsikter och kommentarer på stycket. Även om, när du skriver om poesi finns det inga skriv-eller felaktiga svar, Det finns några saker som du behöver titta på specifikt när du undersöker en dikt.

1. teknisk skicklighet
  2. innan vi tittar på det kreativa innehållet måste vi utvärdera poetens tekniska skicklighet. Noggrant överväga deras grammatik, stavning och organisation av orden inom diktens sammanhang. Är deras kreativa val vettiga? Har de följt en prosastruktur eller skrivit dikten freeform? Hur är deras ordförråd val?

3. kreativitet
  4. när vi har undersökt de tekniska aspekterna av dikten måste vi titta på diktens konstnärskap. Utforskar den en unik tanke? Har författaren utfört dikten på ett sätt som är original? Är dikten uttrycksfull?

5. kvalitet
  6. det sista elementet du kan se när du granskar poesi är den övergripande kvaliteten. Även om det ofta lämnas upp till läsaren att dechiffrera är en dikt är bra eller dålig, kan kvaliteten lätt bedömas av den mängd ansträngning som utövas i skapandet av den övergripande dikten. Även om du inte gillar dikt per säga, eller inte överens med författarens perspektiv kan du fortfarande granska det rättvist genom att utvärdera den övergripande kvaliteten på dikten. Om du inte är säker på hur man bedömer kvaliteten på en dikt jämför den med en annan poesi som du känner till. Hur jämför denna dikt?

att granska poesi är inte en lätt uppgift. Det finns så många saker att ta hänsyn till när man utvärderar en dikt som har skrivits av någon annan. Det viktigaste du måste vara uppmärksam på är att poesi är Konst. Du måste ha ett öppet sinne men också titta på dessa tre viktiga element, teknisk skicklighet, kreativitet och övergripande kvalitet när du skriver en diktrecension.

professionella uppsatsförfattare-är här för att skriva din uppsats från början.

erfarna antagningsuppsatstjänster-få din ansökan uppsats skriven av pro uppsats författare från oss.